Van de Koe wil meer landschap met koeien én weidevogels. Dit doen zij door aansprekende zuivelproducten op de markt te brengen en boeren financieel te ondersteunen hun zuivelproductie met natuur te combineren.

Onkruidenboter

Van de Koe wil meer landschap met koeien én weidevogels. Weilanden vol kruiden en insecten en daardoor een aantrekkelijke plek voor weidevogels zoals de grutto. Dit doen zij door aansprekende zuivelproducten op de markt te brengen en boeren financieel te ondersteunen hun zuivelproductie met natuur te combineren. Hun zogenoemde Onkruidenboter.

Ze zijn begonnen met het leveren van culinaire onkruidenboter aan een klein aantal eerste klanten. Biologische natuurinclusieve boter, met aandacht voor de natuur.

Duurzame innovatie in het boterschap

Culinaire zuivel met impact, dat is waar “Van de Koe” voor staat. Het jonge bedrijf maakt boters van Nederlandse bodem in de smaken rozemarijn zeezout, salie citroen en chili met koriander en limoen. Van de Koe werkt samen met boeren die zorgen voor meer natuur in de Nederlandse weide.

Van de Koe zag het weidelandschap om zich heen veranderen met steeds minder ruimte voor natuur: verdwijnende vogelgeluiden, minder insectengezoem en “woestijnen” van gras. De boeren waarmee Van de Koe samenwerkt doen aan natuurbeheer, dat wil zeggen met aandacht voor biodiversiteit: het bodemleven, de flora, insecten en weidevogels.

De Van de Koe boter wordt gemaakt door de melk van de natuurinclusieve boeren te laten fermenteren en vervolgens te karnen, waardoor zich een rijke smaak ontwikkelt. Vervolgens worden er kruiden en specerijen aan toegevoegd. Zo wordt voor de salie-citroen boter de salie langzaam verhit in een beetje olijfolie en afgemaakt met citroenrasp voor een frisse touch.

De boters van Van de Koe zijn verpakt in een gerecycled plastic kuipje en zijn te vinden in de koelschappen van alle SPAR en PLUS winkels.

Over ons

Martijn woont in het Amstelland en runt een kookstudio op een boerderij. Hij ziet om zich heen het Amstelland in rap tempo veranderen. Steeds een verder oprukkende stad, boeren die gedwongen worden om te kiezen voor groene vlaktes i.p.v een diversiteit aan kruiden en minder weidevogelgeluiden in de weides.

Roel zag met zijn commerciële achtergrond in marketing en sales de wereld omtrent voeding snel veranderen. Overal ontpoppen zich ambachtelijke en authentieke versies van producten die jarenlang onveranderd waren. Kruidenboter bleef in zijn optiek echter mijlenver achter en zag een kans om daar verandering in te brengen.

Dit hebben we nog nodig

Publiciteit

Initiatiefnemer
Van De Koe
Contactpersoon
Martijn Postma of Roel Kramer
Locatie
Nederland